Slagings % theorie-examen Tractor aangepast

Slagingsnorm voor theorie-examen T-rijbewijs omhoog

 Per 1 september wordt de slagingsnorm van het theorie-examen voor het T-rijbewijs verhoogd. Kandidaten moeten dan voortaan 38 in plaats van 37 van de 50 vragen goed hebben om te slagen.

De norm gaat de komende jaren geleidelijk aan verder omhoog, zo laat het CBR weten. Nu gaat om een verhoging van 74 naar 76 procent. Voor examens met het soort vragen dat in het theorie-examen voor het trekkerrijbewijs voorkomt (meerkeuzevragen met drie mogelijke antwoorden), is volgens het CBR een slagingsnorm van 80 procent gebruikelijk. De norm wordt dan ook geleidelijk opgevoerd naar 80 procent. Die norm geldt ook voor de andere beroepsexamens. Het uitgangspunt is dat met deze norm van 80 procent de kandidaten die slagen voldoende kennis hebben om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Daling

Het T-rijbewijs is op 1 juli 2015 ingevoerd. Tegelijkertijd startten toen ook de theorie-examens. Om kandidaten en rijopleiders te laten wennen aan het nieuwe examen is het CBR begonnen met een wat lagere slagingsnorm.

Sinds de invoering van het T-rijbewijs dalen de slagingspercentages voor het theorie-examen, zo blijkt uit de CBR-kwartaalcijfers van 2015 en 2016. In het derde kwartaal van 2015 slaagde nog 83,72 procent van de kandidaten. In het tweede kwartaal van 2016 was dat percentage gedaald naar 73,32 procent.

Lage aantallen kandidaten

Een duidelijke conclusie valt nog niet uit te trekken uit die afgelopen kwartalen, relateert het CBR. Het gaat immers om betrekkelijk lage aantallen kandidaten. “Als er dan toevallig wat meer mensen slecht scoren, dan kan het gemiddeld snel dalen.” Het ziet er bovendien naar uit dat de slagingspercentage weer wat omhoog gaan. Dat zal blijken bij de publicatie van de CBR-cijfers over het derde kwartaal.

Verkeerspro, 26 augustus 2016

Deel dit artikel:

Facebook
WhatsApp
LinkedIn

Informatie aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
We nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Waarom DIBO?

Intake Simulator

 0,00 ( 0,00 excl. BTW)

In de simulator kun je al kennis en ervaring opdoen, voordat je start met de praktijklessen. Het is een goede voorbereiding op het echte werk. De opleiding is zo goed opgezet, dat het aantal rijlessen dat je in de simulator hebt gevolgd er voor zorgt dat je minder praktijklessen nodig hebt en dat bespaart uiteindelijk tijd en geld! Spreek een gratis proefles / intest af om te kijken hoeveel uur jij nodig hebt voor de praktijkopleiding.

Selecteer een datum...

De beschikbaarheid wordt nu gecontroleerd. Dit kan 10 tot 20 seconden duren. Even geduld a.u.b.

Bij meerdere personen vragen we om de gegevens van elke persoon tijdens het afrekenen.

Artikelnummer: 25393 Categorie:

Waarom DIBO?

A – Try the Bike

 75,00 ( 61,98 excl. BTW)

Selecteer een datum...

De beschikbaarheid wordt nu gecontroleerd. Dit kan 10 tot 20 seconden duren. Even geduld a.u.b.

Bij meerdere personen vragen we om de gegevens van elke persoon tijdens het afrekenen.

Artikelnummer: 25275 Categorie:

Waarom DIBO?